Veel gestelde vragen
Hoe wordt een levering georganiseerd?
Mits een kleine vergoeding kunnen uw tegels aan huis geleverd worden. Bij de bestelling wordt de leverdatum bij benadering afgesproken. U vraagt nadien zelf minstens 14 dagen vooraf de levering aan. Uw bestelling wordt klaargezet in het magazijn en wij sturen u een Pro Forma factuur via mail. Zodra de betaling op onze rekening is toegekomen kunnen wij uw levering inplannen. De transportdienst contacteert u telefonisch om de dag van levering af te spreken en vertelt op dat moment of de levering zal gebeuren in tijdzone 1 (tss. 7u en 14u), tijdzone 2 (tss. 12u en 18u) of tijdzone 3 (tss. 17u en 23u). Meestal kan geleverd worden binnen de 5 werkdagen na ontvangst betaling.
Tip: Je kan vragen om een halfuurtje voor levering opgebeld te worden.
Hoe worden mijn tegels geleverd?
Jouw tegels zijn verpakt in dozen, die dozen liggen op een pallet gestapeld en zijn omwikkeld met plasticfolie. De chauffeur blijft met de vrachtwagen op de verharde weg en plaatst met zijn loskraan de pallet zo dicht mogelijk bij de werf. De tegels naar binnen dragen wordt door de vloerder en/of bouwheer gedaan.
Worden de aangerekende europaletten terugbetaald door Veronove?
Sommige tegels zijn op Europese ecologische palletten gestapeld. Deze worden aangerekend, maar als je de paletten terugbrengt worden ze volledig terugbetaald. Vergeet wel niet om je betalingsbewijs mee te brengen.
Hoe en wanneer betalen bij afhaling?
De goederen worden betaald ten laatste bij de afhaling ofwel met cash geld ofwel met bancontact, maar niet met kredietkaarten. We accepteren ook gewaarborgde bankcheques (een gewaarborgde bankcheque wordt door het bankfiliaal zelf uitgeschreven). Wettelijk mogen wij maximaal €3000 cash geld ontvangen per klant. Indien u verkiest de betaling per overschrijving te verrichten, dient u het bewijs van betaling minstens 4 werkdagen voor de afhaling te laten toekomen in de toonzaal. Let wel : meerdere wanpraktijken uit het verleden hebben ons doen beslissen geen uitzondering toe te staan op deze regels.
Welke service biedt Veronove als ik tegels te veel of tegels te weinig heb?
- Juist berekend? Als je berekent hoeveel tegels je nodig hebt, houd je best rekening met een snijverlies van 3% tot 10%. In de toonzaal helpen wij je graag alles uitrekenen, maar laat steeds je vloerder nog eens narekenen en ter plaatse nameten. Laat ons dan eventuele verschillen zo snel mogelijk weten.
- Toch te veel tegels? Handgemaakte tegels, natuursteen, mozaïeken … worden niet teruggenomen. Normale tegels worden wel teruggenomen onder bepaalde voorwaarden: als het om slechts enkele dozen gaat die nog niet zijn geopend, we hetzelfde tintnummer nog op voorraad hebben en de levering minder dan 1 maand geleden plaatsvond. Dat gebeurt aan 80% van de prijs en voor een maximum van 10% van de aangekochte hoeveelheid. Breng je factuur mee!
- Tegels te weinig? Als je te weinig tegels besteld hebt, dan is een bijbestelling geen enkel probleem. Die bijbestelling heeft meestal een andere tint (beetje lichter of donkerder) dan je eerste bestelling. Probeer 2 verschillende tinten nooit te mengen, maar verwerk de andere tint op een aparte muur of vloer.
- Lijm en voegsel worden nooit teruggenomen. Deze producten hebben slechts een beperkte houdbaarheid en moeten in de juiste omstandigheden worden opgeslaan, iets waar wij ons niet van kunnen vergewissen.
Hoe lang mag ik de GRATIS tegelsnijder gebruiken?
Je kan gratis een professionele tegelsnijder gebruiken. Je reserveert de tegelsnijder vooraf voor max. 3 dagen. Dit is een niet-bindende service ter aanvulling van je eigen vloerdersmateriaal. Je betaalt €80 waarborg voor een standaard model, € 300 voor een XXL-versie (cash, GEEN BANCONTACT) dewelke je terugkrijgt op het moment van terugbezorging. Gebruik op eigen risico. Voor natuursteen of voor sommige speciale materialen is ander materieel nodig.
Wat moet ik weten van materiaal dat op speciale bestelling is?
Indien je tegels of parket niet op stock zijn, maar speciaal voor jou besteld worden, worden deze steeds afgenomen en afgerekend per volle dozen of per volle productie-eenheid. De meeste plinten worden sowieso speciaal besteld. Om overschotten te vermijden meet je hiervan de lopende meters op de werf en niet via een plan. Kleine bestellingen (zoals plinten) passen in de koffer van een wagen en worden niet nageleverd.
Hoe vermijd ik waterlekken in mijn douche?
Aquamaster van Litokol is de ideale barrière tegen water. Het aanbrengen is kinderspel en het gaat ook heel snel. Voor meer info, kijk bij de rubriek ‘Plaatsen en afwerken‘.
Ik heb technische vragen. Kan ik daar bij Veronove mee terecht?
Absoluut! Technische vragen kan je gerust stellen aan onze gespecialiseerde mensen die je graag deskundig en gratis advies geven. Wanneer jouw vraag dat zou nodig hebben, zorgen wij er zelfs voor dat je gecontacteerd wordt door een hyperspecialist om je verder te helpen.
Kan ik de afmetingen van mijn maatwerk per telefoon doorgeven?
Maatwerk in natuursteen wordt altijd schriftelijk en dus niet via de telefoon doorgegeven. Houd bij je bestelling altijd rekening met de leveringstermijn (bvb. voor een venstertablet een tweetal weken). Om de totale oppervlakte van natuursteen op maat te berekenen, meet men de opengeplooide afgewerkte oppervlaktes.
Wat is belangrijk bij de aanschaf en de plaatsing van natuursteen?
Natuursteen is een materiaal dat gekenmerkt wordt door zijn uitgesproken nuances, nerven en aders, aanwezigheid van fossielen, mastikage… Die karakteristieken zorgen voor de authenticiteit van natuursteen. Ze worden niet als een gebrek beschouwd.
Bij natuursteen gelden andere normen dan bij gebakken keramische tegels. Ook het onderhoud is verschillend. De stalen in de toonzaal geven je een idee van de verschillende nuances en het formaat, maar zijn louter indicatief. Elke soort natuursteen heeft zijn eigen kenmerken. Laat je goed informeren door onze mensen en vraag de specifieke plaatsingsvoorschriften indien je de plaatsing zelf uitvoert.
Kan ik mijn materialen als de showroom gesloten is toch op een maandag afhalen?
Op maandag is de showroom gesloten, maar zijn de magazijniers in het tegelmagazijn aan het werk. Je kan op maandag terecht in het magazijn voor afhalingen van tegels, dat is ook de enige dag dat je rechtstreeks in het magazijn kan betalen. Op alle andere openingsdagen gebeurt dat in de showrooms. Maatwerk uit het atelier of goederen van de afdeling parket & badkamer, staan in een apart magazijn dat gesloten is op maandag.
Kunnen mijn tegels vooraf klaar staan voor afhaling, zodat ik tijd uitspaar?
Als je jouw bestelling 3 werkdagen vooraf in de toonzaal betaalt, dan staat je materiaal netjes voor je klaar bij aankomst. Zeker op zaterdag of op een drukke dag kan je dat heel wat tijd besparen.
Wat is een plint?
Een plint is een op vloerhoogte tegen een wand aangebrachte lijst, die de overgang tussen vloer en wand moet vormen. Een plint beschermt in het algemeen de wand tegen beschadigingen. Jouw plinten worden gezaagd uit tegels en mooi afgerond aan de bovenkant.
Vroeger was een plint glanzend zwart of beige. Dat evolueerde later naar een iets uitgebreider kleurengamma. Vandaag laten we speciaal voor jou plinten uit je vloertegel maken. Beter op je vloer afgestemd bestaat dus niet!
Wat is ‘afronding’ bij een plint?
De bovenkant van je plint toont de binnenkant van de tegel. De binnenkant van de tegel ziet er anders uit dan de buitenkant, iets wat matig opvalt. De bovenkant van iedere plint wordt mooi afgerond.
Kaliber- en tonaliteitsverschil
Wat is kaliberverschil?
Tegels zijn onderhevig aan de invloeden van het bakproces en verschillen, zoals een versgebakken brood, van vorm en grootte per baksessie (= kaliber). Plinten worden vervaardigd uit tegels van een ander kaliber. Intussen is het productieproces al zo geperfectioneerd dat het kaliberverschil tussen je tegel en de plint beperkt is tot een aantal millimeter.
Wat is tonaliteitsverschil?
Elke tegel krijgt een kleurbad met mineralen en ertsen en per baksessie varieert de reactie van die mineralen en ertsen met die van de vorige (= tonaliteitsverschil). Zo kan ook je plint een lichtelijk andere kleur of zelfs een andere textuur hebben dan je tegel.
Wat is de Europese normering i.v.m. tegelkwaliteit ?
Ontdek hier meer
Wat is SP PL: afgerond per productie-eenheid?
Plinten worden speciaal voor jou gemaakt uit de vloertegel van je keuze. Omdat er soms een tegel breekt in het productieproces, geven wij extra tegels mee naar het atelier. Is er geen breuk, dan worden die extra tegels ook tot plint verzaagd en worden ze in je bestelling verrekend en gefactureerd. Zo ben je er zeker van dat je steeds voldoende plinten hebt.
Veronove biedt service en persoonlijke begeleiding, hoe kan het dat ook hun prijzen zo goed zijn?
Ontdek hier meer.
Hoe kan ik profiteren van extra voordelige voorwaarden?
Ontdek hier meer.
Is natuursteen geschikt voor een gezin met kinderen?
Ontdek hier meer.
Hoe onderhoud ik mijn tegel het best?
Ontdek hier meer.
Waaraan kan ik zelf zien dat de materialen van 1’ste keuze zijn?
Veronove tegels heeft slechts heel af en toe 2de keuze in het gamma. Aangezien onze prijzen sowieso voordelige zijn, stelt zich ook de noodzaak niet om 2de keuze voor te stellen. Op de verpakking van keramische tegels staat steeds de keuze vermeld. U zal zelf zien staan: SCELTA 1. Lees meer over 1ste en 2de keuze
Welke garantie zit er op de tegels bij Veronove?
Kwaliteit is 1 van onze bedrijfswaarden, dus al onze verkochte materialen voldoen aan de strengste normen. De fabrieken bieden uiteraard alle normale en wettelijke garanties. Dankzij onze goede verstandhouding met onze fabrikanten, is er ook heel wat goodwill aanwezig. Als je twijfelt aan de kwaliteit van een geleverde tegel, neem dan voor de plaatsing contact met ons op. In bepaalde gevallen zal de eigen technische dienst van Veronove bij je langs komen, eventueel gevolgd door een afgevaardigde van het fabriek.
Er zaten enkele kapotte tegels in mijn levering. Wat nu?
Hoewel dit zelden voorkomt, kan het toch gebeuren. Als er in je levering enkele kapotte tegels zitten breng je die zo snel mogelijk binnen in ons distributiecenter, samen met je factuur. De tegels zullen er onmiddellijk geruild worden. Bij getrommelde of verouderde natuurstenen en hand bewerkte tegels, zijn onvolkomenheden echter deel van de charme. Het is de bedoeling om alle tegels te mengen en te plaatsen. Na het voegen van deze tegels zal je natuursteen er uit zien zoals het afgewerkte toonzaalstaal. Bij twijfel, geef je ons een belletje of spring je eens binnen in de showroom.
Hoeveel tijd moet ik uittrekken voor mijn bezoek aan de toonzalen van Veronove?
VERONOVE Ninove is een showroom met 4 verdiepingen nokvol tegels, natuursteen en afwerkingsmaterialen. Rechtover het witte gebouw in Ninove, tref je Veronove’s afdeling parket & badkamer met 2 grote verdiepingen aan parket, inloopdouches en badkamermeubels.
In Gent kan je ook terecht in onze compleet vernieuwde en in oppervlakte verdubbelde showroom waar je kiest uit tegels, parket en natuursteen in een inspirerende omgeving.
De showrooms zijn gekend om hun inspirerende werking en je zal er ook grààg rondkijken. Dus voorzie voor een grote verbouwing of nieuwbouw toch meerdere uren. Bovendien zullen onze tegeladviseurs, als je dat wenst, ook de tijd voor je nemen.
Levert Veronove overal ter wereld?
Wij leveren met onze eigen vrachtwagens over heel België. Voor de ons omringende landen werken we samen met een gespecialiseerde transportfirma. Wekelijks vertrekken er leveringen voor Nederland, Duitsland en Noord-Frankrijk. Wil je onze tegels mee nemen naar je vakantie woning of B&B in Spanje, Zuid-Frankrijk, Denemarken, Zwitserland,…? Velen deden het je al voor! Wij bedingen voor jou de beste prijs bij onze vaste Internationale transporteurs. Je spreekt zelf verder af en kan je vrachtwagen ook aanvullen met andere spullen. Wij verschepen ook jaarlijks enkele containers met tegels en een beetje ander materiaal naar Afrika, in opdracht van onze vaste goede klanten.
Is de levering duur?
De leveringsdienst van Veronove Tegels is spotgoedkoop in vergelijking met andere firma’s. Wij proberen geen verdoken winst te maken op iets wat een service is. Uiteraard is de levering niet gratis, want ze werd niet in onze tegelprijzen bijgeteld. U betaalt een minieme som per rit en dat is veel goedkoper dan per pallet!
Wanneer is het het minst druk in de showroom?
Er heerst inderdaad vaak een gezellige drukte in onze showrooms, ook in de week. Je zal het vanzelfsprekend vinden dat het de zaterdag op de koppen lopen is. Dus als je eens vrij kan nemen in de week is dat mooi meegenomen. Onze creatieve adviseurs zijn allemaal actieve mensen, die gewoon zijn om jou efficiënt en persoonlijk te soigneren bij je bezoek. Dus je komt gewoon wanneer je het best past en wij ontvangen je met open armen! Wil je tussendoor even relaxen, dan is er nog onze coffee corner !
Voor verfijnde en creatieve totaalconcepten of volumeprojecten kan je op afspraak komen. Enkel de creatief directeur en de zaakvoerders nemen afspraken aan. Informeer je via 054/31 10 89
Welke opleiding heb ik nodig om als creatief adviseur te solliciteren bij Veronove?
De meeste van onze adviseurs hebben een bachelor diploma, maar het kan ook zonder. Wij kijken eerst naar de mens , dan naar het potentieel en dan naar de ervaring en diploma. In de showroom te Ninove worden ook de creatief adviseurs voor de andere filialen opgeleid. Vooraleer we aan een opleiding starten zal jij ons bewezen hebben het Veronove-DNA in je te hebben.
Is Veronove een groot bedrijf?
Wij vinden het niet zo belangrijk om de grootste te zijn. We gaan liever de uitdaging aan om de beste te zijn. Bij Veronove Group werken een 35-tal mensen + een groep van wisselende freelancers, naargelang het project of de innovatie waarmee we bezig zijn. Deze constitutie maakt van Veronove Group een bijzonder en krachtig familiebedrijf.
Kan ik per losse tegel aankopen?
Ja hoor! Je kan je hoeveelheid afronden tot op de tegel juist. Bij dure of grote tegels maakt dat wel degelijk een verschil en als het blijkt dat je 1 tegel te weinig hebt, hoef je bij ons geen volle doos te betalen. Wanneer we de tegel op voorraad hebben in onze magazijnen, doen wij met plezier de doos voor je open.
Wat is de wachttijd op tegels?
Veronove heeft 21 000m² voorraadmagazijnen en die staan 3 verdiepingen hoog volgeladen. De kans is dus groot dat jouw tegels onmiddellijk beschikbaar zijn, maar wees toch voorzichtig! Een belangrijk deel van deze voorraad is waarschijnlijk reeds gereserveerd door klanten. Dus bestel liever tijdig, want je kan je tegels tot 1 jaar bij ons in bewaring laten, gratis. Is dat niet prettig zaken doen?!
Kan Veronove instaan voor de plaatsing?
Ontdek hier meer.
Hoe een keramische parket imitatie plaatsen?
Keramische parket imitaties zijn een perfecte oplossing om een gezellig uitzicht en een makkelijk onderhoud te combineren.
Net zoals bij echt parket worden de parkettegels steeds in langere formaten geproduceerd. Het is normaal dat een keramische parketimitatie een paar mm hol of bol is. Daarom raden fabrikanten aan om de tegels maximum 15cm te laten verspringen.
Bovendien kan door gebruik te maken van een leveling systeem zelfs de doe-het-zelver een perfect resultaat bekomen.
Hier kom je alles te weten over het self-levelling systeem dat zorgt voor perfect geplaatste tegels
Of bekijk het op YOUTUBE:
Ik wil bestellen om van de promotie te genieten, maar ik ken nog niet de juiste hoeveelheden
Ontdek hier meer.
Ik wil van een speciaal aanbod genieten, maar dat is tijdelijk en ik kan zelf niet stockeren
Ontdek hier meer.
Is Veronove geangageerd naar de professionele klant toe?
Ontdek hier meer.
Kan mijn bestelling in de koffer van mijn wagen?
Het is niet het volume dat telt, maar het gewicht. Hieronder zie je een schema, waarmee je kan berekenen wat haalbaar is voor je wagen. De magazijniers in ons distributiecenter te Ninove helpen je inladen. In de filialen zijn geen magazijniers en zal je zelf alles dienen in te laden. Voor een kleine meerprijs leveren we tot aan je voordeur.
GEWICHT/m² | TYPE TEGEL | M²/PALLET |
10 à 15 kg/m² | Faience | 70 à 80 m² per pallet |
20 kg/m² | Vloertegels (40×40) | 60m² per pallet |
23 kg/m² | Vloertegels (60×60) | 40 à 50 m² per pallet |
23 kg/m²/cm dikte | Natuursteen |
Welke producten moet ik gebruiken bij de 1’ste opkuis van mijn tegels?
Als je na het voegen de tegels zeer goed schoon gemaakt hebt met een doek, zijn producten vaak overbodig. Er bestaan cementsluier verwijderaars en die zijn nuttig in sommige gevallen. Maar op deze vraag geven wij liever een persoonlijk antwoord. Er zijn andere producten afhankelijk van het soort steen. Op sommige stenen mag zelfs nooit een dergelijke verwijderaar gebruikt worden! Reinigen met deze industriële middelen is niet zomaar “schoonmaken”. Je zal misschien liever volledig geïnformeerd zijn , om erger te voorkomen. Bel 054/ 33 10 89 en vraag naar de technische dienst, of nog beter: spring even binnen. We bekijken samen met jou wat de te volgen stappen zijn, om jarenlang het genot te hebben van je nieuwe kwaliteitsvloer!
Wanneer kan ik mijn tegels aan 6% BTW aankopen?
Wanneer jouw woning ouder is dan 15 jaar, dan kan je bij een verbouwing genieten van een verminderd Btw tarief. Hieraan zijn wettelijke regels verbonden. Zo kan enkel de persoon die jouw tegels plaatst het tarief van 6% BTW hanteren. (Als de tegels geplaatst zijn, kan je ze niet meer verhuizen naar een nieuwbouw. Op deze manier is de regering zeker dat jouw materialen in een verbouwing terecht komen)
Jouw geregistreerd vloerder zal de tegels dus samen met de plaatsing kunnen factureren aan 6 %. De tegelleverancier moet de tegels aan 21% factureren aan je vloerder. Jouw vloerder zal belast worden op gemaakte winst, want hij heeft tegels gekocht en verkocht. Daarom is de professionele korting ontstaan.
Als jij jouw tegels zelf plaatst betaal je 21% BTW, MAAR (!) voorzien wij bij Veronove voor jou een korting voor zelfplaatsing. Hierdoor zal je soms zelfs goedkoper eindigen dan via het 6% Btw-tarief !
Kan ik een staal meekrijgen?
Het Veronove-beleid is er een dat je geld bespaart. Doordat we rechtstreeks samenwerken met de fabrikant en in grote hoeveelheden aankopen, krijg jij de beste prijs! Gratis stalen uitdelen aan iedereen die de showroom binnenwandelt doet de prijs van onze tegels stijgen.
Dus de vraag is eerder: Is het in mijn voordeel om een staal mee te krijgen? Neen is hier het enige juiste antwoord.
Stalen uitdelen, dat betekent: meer magazijniers, meer administratief werk en een pak meer kosten. Een staal meekrijgen betekent voor jou simpelweg meer betalen voor je vloer.
Zou dat ene staal jou dan een beter beeld geven van je vloer? Neen, integendeel: steeds meer tegels hebben een grote V-waarde waardoor er heel veel variatie, kleurschakering en beweging in je tegel zit. Van zo’n collectie een staaltje meekrijgen is hetzelfde als blind proeven: je moet vooral op je fantasie afgaan.
Gelukkig vind je in de showroom die collecties in het groot geplaatst zodat je je een realistisch beeld kan vormen van jouw droomvloer!
Ik heb veel breuk bij mijn natuursteen. Is dat normaal?
Natuursteen: dat is authentiek, dat is de berg die naar je toekomt. Jouw natuurstenen vloer wordt niet gemaakt door machines in een fabriek, maar uit een bergwand gekapt. Voor jou geen kartonnen verpakking met een strikje rond, maar kratten vol eerlijke en natuurlijke producten.
Bij die authenticiteit hoort ook een deel breuk. Als je een natuurstenen vloer aankoopt, reken je best 10% extra, zijnde 5% snijverlies en 5% breuk. Dat is eerlijk ten opzichte van je natuursteen.
Febenat verwoord het zo: “Bij natuursteen komen kleurnuances altijd in meer of mindere mate voor, zelfs binnen eenzelfde partij, ook breuklijnen komen veelvuldig voor. Bepaalde open aders worden gemastikeerd. Dit procédé is niet alleen onvermijdelijk, maar zelfs een noodzakelijkheid (…) Wij raden aan om steeds 10 à 15% snijverlies te rekenen”. (Zie doc 03/2002 FeBeNat)
Help, mijn natuursteen heeft precies barsten?!
Inderdaad, een natuursteen vertoont soms “barstjes” aan de oppervlakte. Die “barsten” zijn echter kleine adertjes die het gevolg zijn van de vervormingen tijdens de geboorte van je natuursteen.
Door infiltratie van water en de afzetting van kalk zijn sommige aders van nature opgevuld en vaak sterker dan de steen zelf. In de aders zie je vaak een kristalstructuur. Aders en veinen zijn dus een bewijs dat je kiest voor een echte natuursteen.
Hoe plaats en onderhoud ik mijn houten vloeren?!
LEGINSTRUCTIE voor houten vloeren
Klikparket dient tenminste 3-10 dagen (meerlagig parket 2-3 weken) te acclimatiseren in de ruimte waarin de vloer wordt geplaatst. Het parket dient vlak te liggen, uit de verpakking, bij een temperatur van 18°-20°C (50-65% luchtvochtigheid) in stapels tot ongeveer 70cm hoog. De bovenste plank met onderkant naar boven geplaatst. De ondervloer waarop het parket zal worden geplaatst moet een minimum temperatuur van 18°C hebben. De ondervloer moet vlak, zonder scheuren, droog en schoon zijn. Tijdens de wintermaanden wordt de lucht in de ruimte erg droog. Om een constante luchtvochtigheid te bewerkstelligen kunnen luchtbevochtigers aan de radiatoren worden geplaatst. Voor grotere ruimtes zijn elektrische luchtbevochtigers nodig. In de zomer en herfst, als de luchtvochtigheid hoog is, moet de ruimte goed geventileerd worden. Als er te grote klimaatveranderingen in de ruimte optreden, bestaat
de kans dat er schoteling, krimp of kromming in het materiaal ontstaat. Controleer de luchtvochtigheid m.b.v.een hygrometer.
ONDERHOUD & REINIGING van houten vloeren
Eerste onderhoud: al het fabrieksgeoliede resp. gelakte parket dient meteen na het leggen een eerste onderhoudsbehandeling te krijgen.
Reiniging en onderhoud: de levensduur van de vloer zal flink worden verlengd als de juiste reinigings- en onderhoudsmiddelen worden gebruikt.
Is het normaal dat mijn houten vloer knopen en barsten heeft?!
De houten vloer is net zoals natuursteen, een product van de natuur. Dat houdt in dat er kleurverschillen kunnen bestaan tussen bijvoorbeeld de stalen in de showroom en de geleverde vloer. Er kunnen ook vlekken ontstaan tijdens het oliën omdat elk stukje hout de olie anders kan opnemen. Natuurlijke verkleuring van het parket kan optreden door zonlicht of andere lichtbronnen.
DE 5 MEEST VOORKOMENDE GRADATIES IN PARKET ZIJN:
PRIME AB: met knopen tot max. 8mm, geen spinthout , harmonisch – natuurlijke kleur
NATURAL ABC: met knopen tot max. 5cm, spinthout max. 15%, harmonisch -natuurlijke kleur
RUSTIC ABCD: met knopen tot max. 8cm, spinthout max. 30%, barsten tot ongeveer 25cm, breed scala aan kleurvariaties
EXTRA RUSTIC CDE: met knopen tot 10cm, laat barsten tot 30cm toe in het midden van de planken (max. 5mm breed) en barsten tot 25cm aan de uiteinden (max . 8mm breed), met grotere verscheidenheid in kleurvariatie.
ANTIC DEF: laat barsten toe als normale houteigenschap, met barsten kleiner dan 15-20mm breed in het midden van de planken. De langste barst is korter dan 80% van de planklengte